بازنگري در داوري فوتبال
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازنگري در داوري فوتبال
نوشته شده در 12 دی 1389
بازدید : 23
نویسنده : مولوی
علي كفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال بتازگي مدعي شده است براي جلوگيري از اشتباهات پي‌درپي، قصد ايجاد تغيير در ساختار داوري فوتبال ايران را دارد؛ جمله‌اي كه براي من كاملا مبهم و نامفهوم است.

اگر منظور رئيس فدراسيون، تغيير قوانين داوري است كه حتي فيفا مجاز به اين كار نيست و قوانين اين رشته، توسط مراجع خاص قانونگذاري آن وضع يا تغيير پيدا مي‌كنند. اگر هم منظور كفاشيان، طريقه اجراي قوانين توسط داوران است كه اين موضوع ربطي به ساختار داوري ندارد و بايد با آموزش و هدايت هرچه بهتر داوران، عملي شود.

برداشت ديگري كه مي‌توان از صحبت‌هاي رئيس فدراسيون به عمل آورد، تصميم او به تغيير چارت كميته داوران است.

به طور كلي، كميته داوران فوتبال ايران از هيات‌رئيسه و دپارتمان‌ داوري تشكيل شده است و در سال‌هاي اخير، تغييراتي پي‌درپي در آن به وجود آمده كه هيچ‌كدام راهگشا نبوده‌اند.

آنچه مسلم است اين‌كه بنابر اعلام فيفا، مثل ديگر فدراسيون‌ها از سال 2011 ناگزيريم يكي از اعضاي هيات‌رئيسه فدراسيون فوتبال را به عنوان رئيس كميته داوران معرفي كنيم.

اين حركت به مفهوم ارتقاي شأن و مرتبه داوري و حضور بي‌واسطه كميته داوري در هيات‌رئيسه فدراسيون است و به طور خودكار، همكاري عناصر مختلف را به همراه مي‌آورد؛ ضمن اين‌كه تاكيد فيفا، بر استفاده از عناصر كاركشته داوري در كميته داوري است كه نقشي تعيين‌كننده در حمايت و كمك به چرخش مطلوب و تخصصي امور ايفا خواهد كرد.

اميدوارم اين نقيصه نيز در آينده‌اي نزديك رفع شود تا پس از اين، شاهد اتفاقاتي نظير واقعه عجيب و بحث‌برانگيز ديدار ذوب‌آهن و مس نباشيم؛ ديداري كه در آن داور نه دچار اشتباه در تشخيص، بلكه از سر بي‌اطلاعي يا هر دليل ديگري دچار تخطي و لغو قانون شد. مشابه اين اتفاق، در ديدار ازبكستان و بحرين در مقدماتي جام‌جهاني گذشته رخ داد كه فيفا ضمن تجديد آن مسابقه، داور ژاپني و دستياران او را از فهرست بين‌المللي خارج كرد. به اعتقاد من، حالا كه در مورد ديدار ذوب‌آهن و مس، طرح دعوي شده است، اين دعوا بايد در مرجعي رسيدگي شود كه آن مرجع، جايي جز كميته انضباطي نيست و از آنجا كه طبق ماده 44 انضباطي مصوب سال 1388 «چنانچه آيين‌نامه برگزاري ليگ در موردي سكوت اختيار كرده بود، ملاك عمل، رويه AFC و فيفا خواهد بود» بايد طبق رويه فيفا در بازي ازبكستان ـ بحرين، ديدار تيم‌هاي مس و ذوب‌آهن را تجديد و با داور يا داوران متخلف برخورد كنيم. همين جديت و قاطعيت در اعمال قانون مي‌تواند تا حدي از بروز مشكلات بعدي و تكرار اتفاقات مشابه پيشگيري كند.

سيدرضا غياثي / رئيس پيشين كميته داوران فدراسيون فوتبال



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: